الثلاثاء، 7 أبريل 2009

أيها الجنون .......... أين أنت؟؟؟؟

هاجمنى مجنون
حقا حدث
ربما لا يحق لى ان القبه بمجنون لكنه بحمل نوع اتعرف اليه من الجنون
يرتدى قناع الدراويش
يتحدث احيانا بالسنة الدراويش وتحمل عيناه نظرة براءة للأسف اعلمها أيضا
ينقض عليك فجأة بدون إنذار ليختطفك من بين جمع لا يميزك عنهم سوى احد مظاهر الطيبة او التحفظ
يبدأ بدون مقدمات فى سرد تاريخه الطويل دون ان يهمل ذكر مغامراته السابقة والتى تاب واستغفر عنها طبعا
ثم يقود السياق الى حكاياتك الشخصية التى ستكون مجبرا على سرد ملامحها محرجا من كرمه المعلوماتى الضخم
ينفعل وتدمع عيناه (واللى يشوف بلوة غيره تهون عليه بلوته) وفجأة وبدون مقدمات تصبح صاحب بلوة :)
ينصرف فجأة كما ظهر فجأة ليعود مرة اخرى بعد ساعات
يتصرف كان صداقتكما تعود لسنوات
تكمل المشاهدة من مقاعد المشاهدين البعيدة
تبتسم بلا ملامح
ينصرف وهو يعانق يداك فى شوق
تزداد ابتساما
مساء على الفيس بوك
يحول اغنيته المفضلة لعارفة وفيلمه الاخير
بورنو كلابى
ولا تعليق
سوى اللى يعيش ياما يشوف

ليس اعتذار

سيدىسيد الروح والقلب
نثرت على ساحاتك اوراق عطرى
احطتك بعيونى ودفء روحى
تنسمت فيك ثورتى وجموحى
تمنيت ان تحتوينى بكل جنونى
فى لحظاتى العديدة
نظرت اليك
لكنى لن استجديك
اصبحت الأنثى الثلجية...........بعدما نثرت على مرافئك كل اسلحتى
وانتظرت
انتظرتا
نتظرت
لا تلم انثى لم تعرها انتباهاان بحثت يوما عن سواك ...........
ساحات انتظارى اكتظت بأحلامى حولك
حول لحظتنا مع
اكنت اتمناك...............
هل ما زلت ............ لم أعد أدرى
هل حاولت ان تختبر ضعفى وانوثتى
هل اقتحمت حصونى ودفعتك بعيدا ؟؟؟
سيدى
هل نلت شرف المحاولة ؟؟؟
ام انك ارتضيت ساحات انتظارك البعيدة
بعيدا
بعيدا.................عنى

الاثنين، 9 مارس 2009

حنين

تغنى ماجدة الرومى هذه الكلمات
احتاج اليك واهرب منك وارحل بعدك من نفسى
فى بحر يديك افتش عنك اتحرق امواجك شمسى
حبك فاجئنى كالأمطار
فى الصيف وهب كما الاعصار
والحب قراروالبعد قرار
وانا
انا
لا املك ان اختار
لا املك ان اختار
ان اختاااااااااااااااااار................................ماجدة الرومى
كلنا فى يقظاتنا القليلة النادرة بعد لحظات السبات الطويلة تنادينا لحظات حنين تستيقظ مع نسماتها الربيعية ذات العطر الخاص لتنعش الروح ولتمتد ايدينا فى رعشة اللهفة لتتنسم وتمتلىء وتنتشى ربما فى لحظة غفلة او غفوة او ............لا ادرى فقد تباعدت لحظاتى حتى كدت افقدها او ربما ..............أفقدنى
فيالها من لحظات
يظللها الحنين

الأربعاء، 4 مارس 2009

خرابيش

يللى ف وسط الطريق تايه ومتغرب
مايلزمكش الحنين وف نشوته بتهرب
وتنادى ع اللى اتنسى واللى معاك قرب
تاه منه وسط الزحام كل اللى بيقرب
يا صاحبى صوت السنين بيئن جوانا
لايوم عرفنا الفرح ولا رحنا لهوانا
ولاحلم عمره انطفأ من يأس نجوانا
كل الحكاية وجع............... شايلينه ف أسانا

الأحد، 1 مارس 2009

كل سنة وانت طيب

رجلى الصغير
هذا العام انت مختلف
تحتفل بعيد ميلادك بين أصدقائك الصغار
وعلى طريقتك الخاصة جدا................
تشترط نوع ألعابك
وتختار هداياك بنفسك
وتشترط ألا يأكل أحدهم ملامح وجهك المنقوشة على قالب الحلوى الخاص بك
وتناقش ماذا سترتدين فى يومى الخاص
بل وتشارك بالرقص والغناء
اليوم شعرت انى احتفل برجلى الصغير
الذى يرفض هذا ويقبل ذاك
ويرفض ان يقبله الجميع بدون داع
وينشر ذرات هذا الرذاذ فى جميع الأماكن فقط ليجعلنى أبتسم
ويصر ألا يقيم احتفالا خارج المنزل لأن صديقه الحميم مريض ويريده ان يكون بجانبه
ويشترى له الهدايا بنفسه لأنه مريض ويريد أن يسعده
انت تختلف وتتميز وتستقل وتفرض رأيك بحماسة شديدة على من حولك وأنا أولهم
وتثير دهشة جدتك بإصرارك على فعل الأشياء بطريقتك الخاصة
ههههههههههههههه ثم تهمس فى أذنى بطيبتك المعتادة قائلا
مامى حقولك سر
إحنا حنتفق وموش حنقول لتيتا ماشى
وتذهب بنفسك لإخبارها بسرنا الصغير
كم احبك يا صغيرى يا أجمل أطفال الدنيا بعينى
بارك الله بك وفيك
أحبك حقا

الأربعاء، 18 فبراير 2009

متعبة

متعبة

أيامى وسنينى خلف ستار

وطوتنى احزان الترحال

ما بين سنين ارفل فيها دون قرار

اتساءل هل أرهقنى الترحال

أم انى يوما لن ارقى لمرافىء زانت حلما طال

متعبة............... أيامى

متعبة............ أحلامى

متعبة............ حقاااااااااااااااا ...متعبة

السبت، 7 فبراير 2009

الى ابنتى لولا

ابنتى التى ترى غربات التيه وتتأمل خطوطها المتعرجة اللانهائية
صاخبة الروح منتشية القلب هادئة الملامح
لا تجعلى هذيانك يدفع بك لحافة من جنون فأنت تقوين عليه
فقط كونيه واحة راحة لارواحنا المتعبة
من صدى الصوت والصمت المطبق كثيرا
حلقى بفراشات الشجون والحنين والفرح معا لتكسرى ظلمة قد تغدق دون ان تدرين
تشبثى بابنة خمسة عشر ربيعا سكنتك ولم ترحل
مازالت تحلم فى جنبات تخوم الحس
بدفء راق.....وملامح لن تفقد براءته
اكونى انت وحلقى اينما شئت
فلن يبقى يوما........... الا من تعرفين وتعشقين فيك ........... فحسب

الأربعاء، 4 فبراير 2009

السلوى

تختلف الاجواء من حولى كل يوم اتنسم عبيرا مختلفا
حزين احيانا
صاخب كثيرا
وهادىء هدوء روحى فقط عندما تسنح لى الفرصة
اتعجب انى افقدنى ملامح روحى وهدوئها تتناثر منى فى طرقات الشجن الصاخب وما يشغل العقل عم سواه
حتى حبيبى الصغير استوحشه احتضنه بمنتهى القوة والشوق لاعوض نهارا مر دون ان اراهكنت اتخيل انى سأبنى معه بمفردنا ملامح روحه الحره ومعالم ثقافته وعلمه
الآن ............ لا وقت لدى لاتنفس .......... لأداعب او اعانق لا استطيع الاستمرار على هذا النهج فهو حزين رغم العابه واصدقائه يعاتبنى بصمت هادىء ويعاقبنى بعنف يترك غرفتنا ويذهب لمن يحاوره لا أغار لكنى افتقد جزءا منى يتوارى خلف سحب الإنشغال الوهمى باللاشىء أين أنا منى ؟

الأحد، 23 نوفمبر 2008

لو رجعت................

لو رجعت ابص فى مرايتى لسنين
حلقى بنت الحلم خضرها الحنين
وابتسامتها اللى من لون السما
والمشاعر قصة حلوة ملهمة
واغترابى عن عيونك كان سراب
كنتى جوه الحلم اطراف السحاب
ليه بحبك
آه بحبك
ياللى ربيتى ف قلبى حضن طين
وتلال انين
غربتى عنك ملامة
نفسى ارجع بالسلامة
جوه حضنك وبدفاكى استكين
كنت بحلم
كنت برسم
صورة حلوة لليوم الكبير
خطوة حرجع فيها اركع ع الجبين
يومها لما دموعى تنزل شوق اقول
راجعة تانى
للحكاوى والامانى
والليالى والاغانى
نادرة اولع لك عيدانى ف الحسين
وارسم الحكايات ف حيطة سطح بيت
كان صغير
بس عامر بالحنين
عمره ما اتأثر بدوران السنين
عاوزة اشم روائح الذكرى ف بيتك جدتى
تحكى قصة الم بيها غصب عنى وحدتى
نرسم البسمه معايا ف فرحتى
تطوى همى فوق كفوف راحة بدن
مرة واحدة احس بحضن بيت ....اسكن وطن
يضمنى ضمة يادوب توجع ضلوعى
ما تهزنيش
تقوى فيا الصبر وتخفف همومى
ما تودينيش
هناك ادور ع الوطن
وادخل ف توهان الزمن
شايل شجن
هربان واحلامى ف قفص
ده كان وطن....:::؟؟؟؟؟
ده كاااااااااااااااااااااااااااااان ...........................وطن
اقصد اقول ..................حلم بوطن


وصحيت

الخميس، 13 نوفمبر 2008

المغنواتى

غنى وقال ...... ححلم مطر
وألمح خضار الحرف ف أحلام الوتر
واسمع ف لحن الروح حكاية مُنتظر
غنى ف سنين عمره القديمة كل شىء
ف نغم جرىء
وحلم بقلبه إنه طال عرش السما
ليه إنحنى
يمكن عشان نغمه ماكانش ف يوم ماليه
ولا حاكيه
ولا سنين احلامه كانت متعبة
وحلم مطر
ف جفاف حروفففففه الطيبة يحلم مطر
وخضار شجر
ويبل ريقه من ندى حلمه البعيد
كائن وحيد
ومفيش مفر
غير انه بس
يمسك وتر
يعزف قدر
يحلم مطر
ودموع حنينه يادوب تتوه ويا الوطر
اصده ياناس
يحلم مطر